بسمه تعالی

 می دانیم که برای هیچ یک از ائمه (ع) وحتی پیامبر(ص) و حضرت زهرا (س) اربعین گرفته نمی شود جز برای امام حسین (ع). رمز و راز این را باید در زیارت عاشورا  وزیارت اربعین جستجو کرد زیرا زیارت عاشورا مقدمه ای است برای زیارت اربعین . زائر عاشورا با خواندن این زیارت باید در مکتب عاشورا به تمرین وممارست پرداخته  وبا چله نشینی از عاشورا تا اربعین کاملا خود را آماده می نمایید و وجود او با وجود قبل ار عاشورا تفاوت کرده  و این تفاوت را در اعمال نیز مشهود است تا غیر از ولایت اولیا الله از ولایت هرکس دیگر آزاد شده باشد. در حقیقت زائر عاشورا پس از این چله نشینی و تمرین چهل روزه با آمادگی کامل ؛ منتظر مولای خویش است تا خودش را به عنوان یک صحابی از هرجهت آماده نمایید ؛ اربعین روز عرضه وجود عاشورایی خویش به امام زمان (عج) است. زیرا در اربعین زائر خودرا به خدا عرضه می کند و می گویید من شرایط عاشورایی شدن و شرایط منتظر بودن  را کسب نموده ام. در زیارت اربعین زائر؛ خداوند را نسبت به معرفت های مکتسبه خود وصداقت وآمادگی اش برای خون خواهی را به شهادت می طلبد و در حقیقت بدنبال تاییدیه از خدواند در صداقت گفتارش است و این را هم می داند خداوند کسی نیست که تظاهر و ریا و ادعاهای واهی را از کسی قبول کند. روح زیارت اربعین این گونه است (وَ خَواتیمِ عَمَلى وَ قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ . وَ اَمْرى لاَِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ،.دلم تسلیم دل شما است کارم پیرو کار شما است و یاریم برایتان آماده است تا آن که خدا در ظهورتان اجازه دهد......)

گقته شده است امام زمان (عج) از صفوف زایران اربعین سان می بیند بدین معنا که تا بداند عده عاشوراییان و منتظران حقیقی , به تعداد کافی رسیده است یا خیر؟ برای ایشان کمیت اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است کیفیت است .ممکن است در یک اربعین چند  میلیون نفر در اطراف حرم امام گردایند و دربلاد دیگر هم بیشتر ازاین اربعین را پاس بدارند ؛ اما این که چند نفر از آنان تا آخر کار در کنار امام خواهند بود ,مهم است . لذا  او فقط به باطن می نگرد و به فریاد های "عجل علی ظهورک " کاری ندارد. هرساله عاشورا و اربعین ها آمده است اما تاکنون هیچ کدام نتوانسته است اعتماد و اطمینان امام را از ثبات قدم و پایمردی مدعیان انتظار جلب نمایید.

به راستی او چقدر دیگر باید منتظر بماند تا شیعیان اش حائز شرایط ظهور و آماده برای قیام شوند ؟

ظهور امام در گرو یک خواست و یک مشیت است که خواست از ما و معیشت از آن خداوند منان است . اما خدا معیشت خود را موکول به خواست ما نموده است که فرمود" أَنَّ الْأرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ105 انبیا" هرگاه ما در سایه عمل صالح خود را صالح نماییم  و شرایط وارث بودن را فراهم نماییم، خداوند نیز اذن ظهور داده و ما  زمین را ارث برده و وارث او خواهیم بود یعنی اگر صالح شدیم ابا صالح خواهد بود. آمدن او حتمی است اما این سعادت نصیب نسلی خواهد شد که صلاحیت ملازمت و معاشرت با امام را داشته باشند و در مکتب عاشورا و اربعین عاشورایی شده باشد. و ظهور آزمون بسیار سختی برای نسل ها است تا صداقتشان را در ادعای انتظار به اثبات برسانند.

منبع: مستحسن عبدالله 1389 "سفری از عاشورا تا اربعین" انتشارات سبط نبی قم 1389