تاملی بر زیارت عاشورا (2)

زیارت یعنی قصد –قصد دیدن- به دیدار کسی رفتن . اما این که با چه نیت و به قصد دیدار چه کسی می روند را باید از پسوند آن فهمید و انگیزه زیارت را در نیت زائر جستجو کرد. گرچه زیارت عاشورا در ظاهر زیارت امام حسین(ع) است .اما در واقع زیارت "عاشورا"  است و زائر از این زیارت , قصد عاشورایی شدن را دارد. اگر به امام حسین(ع)  سلام می شود, به عنوان خالق و رهبر عاشورا سلام می شود . برای امام حسین(ع)  زیارت های چندی نقل شده که می توان ایشان را به آن زیارات؛ زیارت کرد . اما زیارت عاشورا و اربعین ویژگی دارند که در دیگر زیارات نیست.

وقتی گفته می شود زیارت امام علی(ع)  یا زیارت امام رضا (ع) افرادی که به عنوان زائر به دیدار آن ها می روند ؛ طیف وسیعی از اقشار مردم هستند که هر کدام نیت خاصی از زیارت دارند. درخواست شفا ؛ برآورده شدن حاجت, کسب ثواب ؛ درخواست شفاعت برای آمرزش گناهان برقراری ارتباط معنوی با امام و کسب نور و علم ومعرفت و..... اما با تعریفی که از عاشورا گردید, زیارت عاشورا یعنی کسی که برای دیدن مولای خود بی تاب است. کسی که شدیدا خواستار معاشرت با محبوب خویش است. کسی که می خواهد با توسل به امام خود ؛ عاشورایی شده و طریق عاشورایی شدن و الف بای ان را بیاموزد .

/ 3 نظر / 16 بازدید
وبلاگ نویسان عاشورایی

چهارمین سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی 24سفر عتبات و 23 سفر مشهد جایز ه بخشهای اصلی 3 سفر مشهد جایزه پر مخاطب ترین وبلاگها 1سفر عتبات به قید قرعه جایزه نصب پوستر سوگواره در وبلاگ کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در سوگواره در سایت http://www.fvelaa.com/ fvela1390@gmail.com مهلت ثبت نام تا 24 دی ماه 90(روز ازبعین حسینی

سيد حسام

سلام. ترويج و احياي دين، امروز مهم ترين مساله است... به کوی ما هم سري بزنيد. با آرزوي توفيق يا علي

nnn

زيارت شريف عاشورا علاوه بر نسخه اي كه در كتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي(متوفاي قرن 14) آمده و امروزه رواج بسياري دارد ، نسخه هاي خطي قديمي تري نيز دارد كه قدمت آنها به بيش از هزار سال پيش بر مي گردد. اين نسخه هاي قديمي ، معتبرتر از نسخه رايج كنوني اند. عبارت مشهور «اللهم خص أنت اول ظالم ... ثم العن الثاني و الثالث و الرابع ...» در نسخه هاي قديمي زيارت عاشورا به اين شكل نبوده است. اين مطلب را آقايان دكتر مهدي ايزدي (از متخصصان و استادان علم رجال و حديث ) و اسلام ملكي معاف (دانشجوي دكتراي علوم قرآن و حديث) در يك مقاله علمي مستند تبيين كرده اند. اين دو پژوهشگر با تكيه بر معيارهاي علمي متعدد به مقايسه نسخه هاي رايج با كتاب كامل الزيارات نوشته ابن قولويه قمي(متوفاي 367هـ) و نسخه هاي قديمي كتاب مصباح المتهجد نوشته شيخ طوسي(متوفاي 460هـ) پرداخته ، نشان داده اند كه اين نسخه هاي قديمي از چند نظر معتبرتر از نسخه رايج كنوني هستند. اين مقاله كه توسط شماري از متخصصان شناخت احاديث مورد تأييد قرار گرفته و حايز درجه «علمي -پژوهشي» شده است در شماره اخير مجله «كتاب قيم» به چاپ رسيده و متن كامل